Drukuj
Kategoria: Marketing internetowy
Odsłony: 545
Subdomeny l.facebook.com i lm.facebook.com

Analizując ruch w Google Analytics, można zauważyć, że wśród referrali znajdują się sudomeny l.facebook.com lub lm.facebook zamiast po prostu facebook.com. Wielu użytkowników często zastanawia się, co to może oznaczać, dlatego spieszymy z odpowiedzią.

Link Shim – sprawca zamieszania

Wszystko zaczęło się 10 lat temu, kiedy Facebook stworzył specjalny system Link Shim, którego celem była ochrona użytkowników przed wirusami i treściami SPAM. Działa on w ten sposób, że po kliknięciu danego linku program sprawdza, czy jest on bezpieczny, to znaczy, czy nie znajduje się na czarnej liście Facebooka bądź innych serwisów partnerów takich jak McAfee, Google, Web of Trust lub WebSense. Jeśli coś będzie nie tak, Facebook wyświetli komunikat o zagrożeniu.

L.facebook i lm.facebook.com – kiedy powstają?

Link Shim pomaga również chronić prywatność użytkowników. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że w zależności od ustawień swojej przeglądarki, może ona przekazywać dane o stronach wcześniej odwiedzonych przez internautę. Jest to o tyle istotne, że niektóre strony na Facebooku w adresie URL mogą zawierać imię i nazwisko konkretnej osoby. Tymczasem Link Shim sprawia, że wszystkie wrażliwe dane są ukrywane, ponieważ powstaje nowy adres w postaci subdomeny l.facebook.com lub lm.facebook.com dla wersji mobilnej.

Warto również dodać, że witryny o adresie HTTPS nie przesyłają danych strony odsyłającej witrynom HTTP. Wówczas ruch prowadzący do nieszyfrowanych stron jest uznawany jako bezpośredni. Dlatego takie narzędzia jak Google Analytics nie odnotowywały ruchu pochodzącego z Facebooka. Z pomocą przyszedł Link Shim, którego zadaniem stało się przenoszenie użytkowników serwisu na kilkamilisekund na nieszyfrowany wariant strony, l.facebook. W ten sposób strona odsyłająca zaczęła być odnotowywana w narzędziach analitycznych.

Źródła Facebook w Google Analytics

Subdomeny facebook – jak filtrować?

Liczne subdomeny w Google Analytics mogą być mylące. Można się jednak tego problemu szybko pozbyć, korzystając z filtrów. W tym celu należy wejść w zakładkę Administracja –> Filtry, gdzie klikamy typ Wyszukaj i zastąp. Jako pole filtra wybieramy Źródło kampanii. Następnie w Znajdź ciąg należy wpisać *facebook, a w Zastąp ciąg: facebook. Ostatnim krokiem jest weryfikacja filtra. W efekcie założenie filtrów sprawia, że ruch z Facebooka pojawia się jako facebook.com/referral.